Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu yrityksille

Palvelua yritysasiakkaille

Asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa yrityksesi asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä. Katsothan kuitenkin ensin alta yleisimmät kysytyt kysymykset – olemme keränneet tähän yleisiä yritysasiakkaidemme esittämiä kysymyksiä, jotta saisit mahdollisimman nopeasti ja helposti vastauksen.

Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 8.00 – 16.00
Palvelemme numerossa 029 1800 088 (matkapuhelinmaksu / paikallisverkkomaksu)
Sähköpostilla tavoitat meidät osoitteesta asiakaspalvelu@vihreaenergia.com

 

Useimmin kysyttyä

Panostamme vahvasti asiakaspalveluumme. Ajoittain saattaa kuitenkin tulla ruuhkatilanteita, jolloin meitä on haastavampaa saada kiinni puhelimella ja sähköpostiin vastaaminen saattaa kestää hieman. Olemmekin siksi keränneet tähän yleisimmät meiltä kysytyt kysymykset, joten kannattaa katsoa ensin läpi kysymykset ja vastauksemme niihin.

Sopimuksen irtisanominen (yritys)

Jos yrityksesi ei ole poismuuttamassa nykyisestä kohteesta vaan vaihtamassa sähkönmyyjää ja sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, niin riittää kun teet sopimuksen uuden myyjän kanssa. He hoitavat sopimuksen irtisanomisen puolestasi. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Tämä on yleinen käytäntö sähkönmyyjän vaihdoissa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille irtisanomisestasi. Jos haluat vastatarjouksen niin mielellämme teemme sen sinulle.

Jos yrityksesi on poismuuttamassa nykyisestä kohteesta niin ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta ota ’yhteyttä’) seuraavat tiedot:

  1. Haluatko solmia sopimuksen kanssamme myös uuteen paikkaan?
  2. Viimeinen sähkönkäyttöpäivä vanhassa osoitteessa
  3. Muuttopäivä uuteen osoitteeseen
  4. Uusi osoite (tarvitaan vaikka sinne ei tehtäisikään uutta sopimusta, jotta yhteystiedot pysyvät ajantasalla sekä meillä että siirtoverkkoyhtiöllä)

Määräaikainen sopimus sitoo sekä yritysasiakasta että myyjää ja on voimassa sopimukselle ilmoitetuilla hinnoilla sovitun määräajan. Näin ollen, jos sopimus irtisanotaan ennen määräajan umpeutumista, on kyseessä sopimusrikkomus ja sopimuksen irtisanomista seuraa sopimussakko. Sopimussakosta huolimatta yrityksellä säilyy oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus, mutta tällöin kannattaa varautua maksamaan sopimussakko. Yli kahden vuoden määräaikaisten sopimusten kohdalla yrityksellä on oikeus irtisanoa sähkösopimus kahden vuoden sopimusajan jälkeen.

Määräaikaisen sopimuksen jatkaminen perään uudella määräaikaisella sopimuksella ei ole sallittua ilman yrityksen suostumusta, vaan sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevalla tuotteella, kulloinkin voimassa olevin ehdoin, jotka ilmoitamme sinulle kuukautta ennen määräajan päättymistä. Voit jatkaa myös yrityksen sopimusta uudella määräaikaisella sopimuksella tai muulla valitsemallasi tuotteella.

1.1.2023 jälkeen alkaneilla Vihreä Älyenergian määräaikaisilla sopimuksilla sopimussakko määräytyy seuraavasti:

Mikäli yritysasiakas purkaa määräaikaisen sopimuksen kesken sopimuskauden muista syistä kuin SME2014 kohdissa 10.2.1–10.2.5 on säädetty, on Vihreä Älyenergia Oy:llä oikeus periä asiakkaalta sopimussakko, joka on 90% jäljellä olevan sopimuskauden arvioidusta kokonaiskulutuksesta, kuitenkin aina vähintään 100 euroa (sis. alv 25,5%). Muuton yhteydessä sopimus irtisanoutuu veloituksetta.

Sopimuksen peruminen (yritys)

Jos sopimuksen tekopäivästä on 14 päivää tai alle, niin tee perumisilmoitus meille sähköpostitse tai puhelimitse. Jos sopimuksen tekopäivästä on yli 14 päivää, niin tee uusi sopimus toisen myyjän kanssa joka hoitaa irtisanomisen puolestasi.

Jos sopimus on tehty puhelimitse tai Internetin välityksellä, yrityksellä on oikeus peruuttaa sähkösopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimisesta syytä ilmoittamatta. Peruutusaika katsotaan alkaneeksi ajankohdasta, jolloin Vihreä Älyenergia Oy on vastaanottanut tiedon sopimuksen tekemisestä joko puhelimitse tai Internetin välityksellä.

Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Yrityksellä on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa sen tekemisestä syytä ilmoittamatta.

Muutto (yritys)

Muuttotilanteessa uusi sopimus on hyvä tehdä hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen muuttopäivää.

Jos kohteessa on sähköt päällä, voit kuitenkin saada sopimuksen alkamaan puhelimitse jopa samana arkipäivänä. Nettipalvelun kautta sopimuksen saa alkamaan aikaisintaan kolmen päivän päästä. Jos kohteessa ei ole sähköjä päällä, suosittelemme soittamaan meille.

Huomioithan, että jos kohteessa ei ole sähköjä päällä, saattaa paikallinen siirtoverkko veloittaa saman päivän pikakytkennästä oman hinnastonsa mukaisen maksun.

Sinun ei välttämättä tarvitse olla heihin yhteydessä. Me ilmoitamme siirtoverkkoyhtiölle tarvittavat tiedot ja he tekevät verkkopalvelusopimuksen.

Mikäli yrityksesi on tehnyt kiinteistökaupan, ilmoitathan siirtoverkkoyhtiöllesi sähköliittymän siirtämisestä yrityksesi nimiin.

Emme irtisano vanhan osoitteen sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta. Ilmoitathan yrityksen poismuutosta nykyiselle myyjällesi tai verkkoyhtiöllesi.

Vaihtaessasi sähkönmyyjää yritykselle samassa osoitteessa, nykyisen myyjän sopimus päättyy automaattisesti edeltävään päivään siitä, kun meidän sopimuksemme alkaa.

Ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta ’ota yhteyttä’) seuraavat tiedot:

  • Viimeinen sähkönkäyttöpäivä vanhassa osoitteessa
  • Muuttopäivä uuteen osoitteeseen
  • Uusi osoite

Ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta ’ota yhteyttä’) seuraavat tiedot:

  • Kerro, että haluat päättää sopimuksen yrityksen poismuuton vuoksi
  • Viimeinen sähkönkäyttöpäivä osoitteessa, josta yritys muuttaa pois
  • Yrityksen uusi postiosoite (tämä tarvitaan, jotta yhteystiedot pysyvät ajantasalla sekä meillä että siirtoverkkoyhtiöllä)

Osoite tarvitaan, jotta postiosoitetiedot pysyvät sopimuksella ajantasalla. Tieto uudesta postiosoitteesta välittyy suoraan myös siirtoverkkoyhtiölle kun sopimus päätetään. Sähkönmyyjät ja verkkoyhtiöt eivät saa osoitteenmuutoksia tiedoksi Postilta tai Digi- ja Väestövirastolta.

Alueen jakeluverkonhaltija huolehtii sähköjen kytkennästä. Yleensä sähköjen kytkentä tehdään etänä.

Suosittelemme soittamaan alueen jakeluverkonhaltijan asiakaspalveluun ja varmistamaan tilanteen heiltä.

Tarkistathan myös, että pääkytkin on I-asennossa. Jos kytkin on asennossa 0, mittariin ei saada yhteyttä eikä sähköjä saada päälle.

Sähkönmyyjän vaihto (yritys)

Kyllä, sähkönmyyjän vaihto tilanteessa hoidamme vanhan sopimuksen irtisanomisen puolestanne.

Myyjänvaihtotilanteissa sopimus voi alkaa aikaisintaan 15 päivän päästä ja maksimissaan 3 kuukauden päästä sopimuksen käsittelypäivästä.

Jos yrityksellänne on voimassa oleva määräaikainen sopimus, alkaa meidän sopimuksemme aikaisintaan edellisen sopimuksen päättymistä seuraavana päivänä. Jos sopimuksemme ei pääse alkamaan heti seuraavasta päivästä, sopimuksenne jatkuu toistaiseksi voimassaolevana kunnes meidän sopimuksemme alkaa. Sähköntoimitus ei välissä katkea.

Älyenergia-sovellus (yritys)

Sisäänkirjautuminen voi välillä olla hidasta johtuen esimerkiksi kulutustietojen hausta, häiriöistä verkkoyhteyksissä tai järjestelmien välisissä tiedonsiirroissa.

Yrityksen yhteyshenkilönä sinun tulee ilmoittaa meille henkilötunnuksesi, jotta voimme määrittää sinut valtuutetuksi vastuuhenkilöksi Fingridin Datahub-järjestelmään. Ilman valtuutusta et pääse näkemään yrityksenne sähkönkulutustietoja.

Kyllä, useampi ihminen voi tarkastella saman käyttöpaikan kulutusta. Tämä vaatii yhteydenoton asiakaspalveluumme, jonka jälkeen voimme tehdä tarvittavan linkityksen toiselle henkilölle.

  1. Varmista, että sinulla on asennettuna uusin versio Älyenergia-sovelluksesta. Päivitä sovelluksesi sovelluskaupasta: Androidille tästä tai iPhonelle tästä.
  2. Sovelluksen avattuasi, siirry navigaation kautta kohtaan ’Laskut’
  3. Klikkaa haluamaasi laskua
  4. Paina ’Lataa PDF’ -painiketta

Mikäli tämä ei onnistu, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Sähkösopimukset (yritys)

Ilmoita asiakaspalveluumme sopimuksen nimi, johon haluat vaihtaa (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta ota yhteyttä).

Jos nykyinen sopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, onnistuu vaihto mihin tahansa normaalihintaiseen tuotteeseen. Määräaikaisen sopimuksen voit vaihtaa, kun sopimuskausi on päättynyt.

Sopimuksesi hinnan löydät Älyenergia-sovelluksestamme, laskultasi tai sähkösopimukset sivultamme.

1) Nordpoolin sivuilla ilmoitetut hinnat ovat ilmoitettu ilman ALV 25,5%. Meidän laskuttamamme hinnat sisältävät ALV 25,5%.

2) Pörssisähkön keskihinta olettaa että jokaiselle tunnille on sama kulutus. Käytännössä kulutus on kuitenkin eri jokaiselle tunnille. Kun otetaan kohteen kulutus huomioon niin keskihintakin eroaa pörssisähkön keskihinnasta. Laskulla näkyvän keskihinnan laskemiseen käytetyt tiedot löytyvät portaalistamme löytyvästä laskelmasta; LASKUT > Tuntikausikulutukset. Huom! laskelmassa ilmoitetut hinnat ovat ilman ALV 25,5%.

Voit vaikuttaa itse maksamaasi keskihintaan ajoittamalla kulutuksen niille tunneille jolloin sähkö on edullisimmillaan.

Älyenergia-sovelluksemme avulla voit seurata kohteesi kulutusta ja optimoida sähkönkäyttöä halvemmille tunneille. Lue lisää: https://alyenergia.fi/.

Laskutus (yritys)

Voit ilmoittaa meille tilauksen / tarjouspyynnön yhteydessä verkkomaksutietosi ja verkkolaskun välittäjän. Tämän jälkeen saat meiltä laskut verkkolaskuina.

Voit tilata sähkölaskun e-laskuna omassa verkkopankissasi lisäämällä uuden laskuttajan E-laskut-kohdassa. Kun sinulta kysytän yhtiön nimeä, lisää siihen Vihreä Älyenergia Oy. Tämän jälkeen sinulta kysytään sopimusnumeroa, jonka löydät muun muassa sopimusvahvistuksesta. Nyt saat sähkölaskut suoraan verkkopankkiisi.

Yrityksenä voit ilmoittaa meille tilinumerosi ja pankkisi, jolloin voimme lisätä e-laskun tietoihisi. Sinun pitää tämän jälkeen vielä käydä hyväksymässä e-laskun käyttö verkkopankissasi.

Yhteistyökumppanimme Sergel hoitaa perintäämme maksuvaatimuksesta alkaen. Hoidamme itse muistutukset siihen asti. Jos yrityksesi lasku on muistutuksista huolimatta edelleen maksamatta, siirtyy se automaattisen perintätoimeksiannon kautta Sergelille.

Jos olette saaneet laskun Sergeliltä, tulee yrityksenne maksaa lasku suoraan heille.

Mikäli teillä on kysyttävää saamastanne perintälaskusta, olettehan yhteydessä suoraan Sergeliin. Heidät tavoittaa arkisin klo 8-18 numerosta 0200 13113 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@sergel.com.

Eräpäivän siirto onnistuu, jos yrityksesi maksuhistoria on kunnossa eikä yrityksellä ole erääntyneitä laskuja rästissä. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme eräpäivän siirtämiseksi (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta ’ota yhteyttä’) ennen laskun eräpäivää. Maksumuistutuksen eräpäivää ei voi siirtää.

Kyllä, laskutuksemme perustuu kulutuksen mukaiseen laskutukseen, eli veloitamme aina todellisen yrityksesi käyttämän sähkönmäärän mukaisesti, aina kun se on mahdollista. Poikkeustapauksissa käytetään käyttöpaikan verkonhaltijan ilmoittamaa kulutusennustetta, joka verkonhaltijan toimesta korjataan kun todellinen kulutus on saatavilla. Mahdollinen korjattu kulutus huomiodaan laskutuksessamme korjausrivinä ajalta jota se koskee.

Lähetämme alle 10 euron laskun, jos kyseessä loppulasku tai jos emme ole laskuttaneet sähkön käyttöä pitkään aikaan. Sähkön vähittäismyyjän on lähetettävä lasku tosiallisen kulutuksen perusteella vähintään neljä kertaa vuodessa. Alle 10 euron lasku voi muodostua myös, jos laskulla on hyvitystä.

Lähetämme laskun vasta, kun yrityksesi sopimuksen saldo ylittää 10€. Jos kulutuksenne on pientä, saattaa mennä muutama kuukausikin ennen kuin saatte ensimmäisen laskun.

Joskus mittaustietojen saamisessa siirtoyhtiöltä saattaa olla viivettä tai puutteita, joka estää laskun lähettämisen. Lähetämme laskun heti kun olemme saaneet kaikki mittaustiedot siirtoyhtiöltä.

Voit tarkistaa käyttöpaikan laskutustilanteen Älyenergia-sovelluksestamme tai asiakasportaalistamme.

Joskus siirtoverkkoyhtiö saattaa korjata aiemmin ilmoittamaansa mittaustietoa sen jälkeen kun lasku on jo muodostunut. Tällöin korjattu tieto laskutetaan seuraavalla laskulla.

Muut (yritys)

Uusi yritysasiakas on yritys, jolla ei ole ollut aikaisemmin, tai vähintään 1 vuoteen sopimusta Vihreä Älyenergian kanssa.

Kyllä, myymme fossiilivapaata sähköä kaikkialle Suomeen.

Todistamme sähkön alkuperän alkuperätodistuksilla. Käytämme sähkönä pohjoismaista tuuli- ja ydinvoimaa.

Noudatamme Energiateollisuus ry:n suosittelemia yleisiä sähkönmyyntiehtoja.

Datahub on Suomen kaikkia sähkömarkkinoiden osapuolia koskeva lakisääteinen keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, joka otettiin käyttöön 21.2.2022. Datahubiin tallennetaan sähkömarkkinalain mukaisesti tiedot kaikista sähköasiakkaista ja sähkösopimuksista valtakunnallisesti. Datahubia hallinnoi Fingrid Datahub Oy, joka on kantaverkkoyhtiö Fingridin tytäryhtiö.

Datahubiin tallennetaan sähkömarkkinalain mukaisesti sähkönkäyttöpaikkojen kannalta olennaiset tiedot, kuten asiakastiedot ja kulutustiedot. Järjestelmä nopeuttaa tiedonvaihtoa eri sidosryhmien välillä varmistamalla, että tiedot ovat tasapuolisia ja ajantasaisia kaikille niihin oikeutetuille. Tieto kuitenkin liikkuu ainoastaan tietoon oikeutettujen osapuolten välillä.

Järjestelmä yhtenäistää toimialan käyttämät asiakas-, sopimus- ja mittaritiedot, sekä keskeisten asiakastapahtumien prosessit ja aikataulut. Esimerkiksi muuttaessasi tai vaihtaessasi sähköntoimittajaa kaikki tiedot keskitetään yhteen paikkaan, mikä nopeuttaa sähkösopimusten validointia.

Datahubin käyttöönoton myötä siirryttiin käyttämään uudenmallisia käyttöpaikkatunnuksia. GSRN-tunnus korvasi vanhat käyttöpaikkatunnukset 21.2.2022 alkaen. Muutoksen yhteydessä jokainen sähkönkäyttöpaikka Suomessa sai yksilöllisen 18 merkin mittaisen GSRN-tunnisteen (Global Service Relation Number). GSRN-tunnus muodostuu kolmesta osasta; yritystunnisteesta, yksilöllisestä tunnuksesta ja tarkastusnumerosta. Tunnus siis yksilöi sähkönkäyttöpaikan. Yritykselläsi voi olla useampia sähkönkäyttöpaikkoja esimerkiksi useammasta sijainnista tai suuresta kiinteistöstä johtuen.

Kaikki sopimustyyppimme ovat 100% fossiilivapaata sähköä!
Pörssisähkö (Spot)

Suosituin! Spot-hinnoitelluilla pörssisähkösopimuksilla voi säästää parhaiten.

Kiinteähintainen sähkö

Vakaa! Sido sähkösi hinnan tietylle tasolle pidemmäksi aikaa.

Pientuotanto

Voit myydä aurinkopaneeleilla tuottamasi ylimääräisen sähkön meille.

Uusiutuva tuuli

Kiinnostaako tuulisähkö? Tuulisähkösopimuksemme ovat paitsi 100% fossiilivapaita, myös 100% uusiutuvia.

Hintalukko

Tutustu Hintalukkoon, jolla voit lukita sähkösi hinnan kuukaudeksi tai kvartaaliksi.

Pörssisähkö, kiinteähintainen määräaikainen sähkö ja pientuotanto ovat pääasialliset sopimustyyppimme, mutta niiden sisältö voi vaihdella esimerkiksi tuotantotavasta riippuen.

Pörssisähkön hinta (Nordpool)

Katso hinnat ja raportit

Älyenergia-sovellus

Optimoi sähkön käyttösi

Ajankohtaista

Energiansäästöviikko opettaa käyttämään sähköä järkevästi
YLE tutki – pörssisähkö on halvin sopimusmalli
Syksy toi mukanaan pörssisähkön hintapiikit – kannattaako pörssisähkösopimus?

Uusimmat mediatiedotteet

Vihreä Älyenergia tarjoaa parasta vastinetta rahalle – EPSI-asiakastyytyväisyystutkimuksessa huipputulokset
Vihreä Älyenergia kieltäytyy myymästä kulutusvaikutuksellisia sähkön määräaikaissopimuksia

Valitse kieli