Asiakaspalvelumme tiedot ja usein kysytyt

Ota yhteyttä

Nopeimmin voit saada vastauksen alla olevista usein kysytyistä kysymyksistä.

Soita

029 1800088 (MPM/PVM)

Arkisin 08.00-16.00

Laita meiliä

asiakaspalvelu@vihreaenergia.com

Usein kysytyt
Takautuva sähköhyvitys 2023

Olet oikeutettu takautuvaan sähköhyvitykseen jos alla listatut kriteerit täyttyvät:

• Olet kuluttaja-asiakas

• Sähköenergiasi hinta on ollut marras-joulukuussa 2022 ja/tai tammikuussa 2023 yli 10 snt/kWh

• TAI sinulla on ollut em. aikavälillä pörssisähkösopimus

• Sähkölaskusi on ollut hyvitystä koskevalta kuukaudelta yli 90 euroa

Voit olla oikeutettu hyvitykseen jokaiselta hyvityskuukaudelta tai yksittäiseltä kuukaudelta.

Sähköhyvitys ei koske sähkönsiirtoa.

Hyvitys maksetaan kahdessa erässä.

Ensimmäisen erän hyvityksen määrä lasketaan marraskuun ja joulukuun sähkölaskuista.

Toisen erän hyvityksen määrä lasketaan vain tammikuun 2023 sähkölaskun mukaan, mutta se huomioidaan kaksinkertaisena.

Hyvityksen määrä molemmissa erissä on 50 % sähköenergiamaksuistasi (energian hinta yhteensä + perusmaksu) ja määrä lasketaan kuukausittaisen 90 euron suuruisen omavastuun jälkeisestä summasta.

• Hyvityserä 1 laskentakaava = (marras-/joulukuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €) * 0,5

• Hyvityserä 2 laskentakaava = (tammikuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €)*0,5 + (tammikuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €) * 0,5

• Huomaathan, että voimassa oleva ALV % on ollut erisuuruinen eri hyvityserillä: marraskuussa 2022 se oli 24 %, kun taas joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023 ALV on ollut 10%.

Hyvitys maksetaan kahdessa erässä. Ensimmäinen hyvityserä (koskien marraskuun ja joulukuun sähkölaskuja) maksetaan huhtikuussa erääntyvällä sähkölaskullasi ja toinen erä (koskien tammikuun sähkölaskua) vastaavasti seuraavalla laskulla, joka erääntyy toukokuussa.

Jos hyvitys on suurempi kuin sähkölaskusi, siirretään loput hyvityksestä seuraaville laskuillesi.

Jos sopimuksesi kanssamme on päättynyt, lähetethän meille tilinumerosi hyvityksen maksua varten. Maksamme hyvityksen tilillesi viimeistään eräpäivään mennessä. Voit lähettää tilinumeron seuraavilla tavoilla:

• Sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@vihreaenergia.com

• Tai nettipalvelumme kautta https://asiakas.vihreaenergia.com/. Kirjauduttuasi sisään klikkaa oikeassa yläkulmassa kohdasta 'TILINUMERON ILMOITUS'.

Huomioithan, että hyvitykset maksetaan kahdessa erässä määriteltyjen hyvityskuukausien mukaisesti, vaikka sopimuksesi olisi päättynyt.

Saat meiltä 1-2 hyvityslaskua riippuen siitä kuinka moneen hyvityserään olet sopimuksesi ajalta oikeutettu.

Hyvitystä maksetaan minimissään 5 euroa ja enintään 700 euroa per kuukausi.

Ensimmäisen hyvityserän laskentakaava:

(marras-/joulukuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €) * 0,5

Marraskuun hyvitys + joulukuun hyvitys = ensimmäisen erän määrä

• Voit olla oikeutettu hyvitykseen jokaiselta hyvityskuukaudelta tai yksittäiseltä kuukaudelta.

• Huomaathan, että voimassa oleva ALV % on ollut erisuuruinen eri hyvityserillä: marraskuussa 2022 se oli 24 %, kun taas joulukuussa 2022 ja tammikuussa 2023 ALV on ollut 10%.

Toisen hyvityserän laskentakaava:

(tammikuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €)*0,5 + (tammikuun laskutettu kulutus + perusmaksu (molemmat sis. ALV) – 90 €) * 0,5

• Jos sopimuksesi on alkanut tai päättynyt kanssamme kesken hyvityskuukauden, lasketaan omavastuuosuus laskentakaavaan seuraavasti: Omavastuu 90 € jaetaan kuukauden päivien määrällä ja kerrotaan niiden päivien määrällä, jona sopimus on ollut voimassa. Perusmaksun osuus lasketaan näissä tapauksissa samalla kaavalla jakamalla perusmaksun määrä kuukauden päivien määrällä ja kerrotaan niiden päivien määrällä, jona sopimus on ollut voimassa.

Laskukaava omavastuun laskentaan vajaalla kuukaudella: Omavastuu 90€ ÷ esim. 31 päivää x esim. 15 päivää = Omavastuun määrä hyvityskuukaudelle, jos sopimus on ollut voimassa kanssamme vajaan kuukauden.

Sinun ei tarvitse hakea hyvitystä erikseen. Laskemme hyvitykset puolestasi ja viemme hyvityssummat automaattisesti tuleville laskuillesi.

Jos sopimuksesi kanssamme on päättynyt, olemme tarpeen mukaan sinuun yhteydessä hyvityksen maksua varten. Voit lähettää meille tilinumerosi hyvitystä varten sähköpostitse asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai nettipalvelumme kautta https://asiakas.vihreaenergia.com/.

Jos olet ollut asiakkaamme marras-tammikuun ajan, viemme hyvityksen automaattisesti tuleville sähkölaskuillesi. Jos olet vaihtanut myyjää kyseisen ajanjakson aikana, maksaa toinen sähkönmyyjä sinulle hyvityksen siltä ajanjaksolta, jolloin olet ollut kyseisen myyjän asiakkaana.

Hyvitystä ei voida käyttää avoimien laskujen maksamiseen, joten maksathan maksamattomat laskusi sovitun mukaisesti. Ensimmäinen hyvityserä huomioidaan maaliskuun kulutusta koskevalla laskulla ja toinen erä huhtikuun kulutusta koskevalla laskulla.

Jos olet oikeutettu hyvitykseen, saat hyvityksen, vaikka sopimuksesi kanssamme olisi jo päättynyt. Saat meiltä hyvityslaskun, jonka loppusumma on miinusmerkkinen. Maksamme tässä tapauksessa hyvityksen suoraan ilmoittamallesi tilillesi eräpäivään mennessä. Voit lähettää meille tilinumerosi hyvitystä varten joko:

• Sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@vihreaenergia.com

• Tai nettipalvelumme kautta https://asiakas.vihreaenergia.com/. Kirjauduttuasi sisään klikkaa oikeassa yläkulmassa kohdasta 'TILINUMERON ILMOITUS'.

Jos olet vaihtanut sähkönmyyjää esimerkiksi joulukuun 7. päivä, maksaa vanha myyjäsi sinulle ensimmäisen hyvityksen erän ajanjaksolta 1.11.-6.12. ja uusi myyjäsi 7.12.-31.12. väliseltä ajalta, mikäli olet oikeutettu hyvitykseen molemmilta kuukausilta. Hyvityksessä huomioidaan tällöin omavastuuosuuden jakautuminen suhteessa kyseisen kuukauden päivien määrään.

Laskukaava omavastuun laskentaan vajaalla kuukaudella: Omavastuu 90€ ÷ esim. 31 päivää x esim. 6 päivää = Omavastuun määrä hyvityskuukaudelle, jos sopimus on ollut voimassa vajaan kuukauden.

Sähköhyvitys on käyttöpaikkakohtainen. Saat hyvityksen kaikista sopimuksista, joiden osalta hyvityksen edellytykset täyttyvät. Omavastuu lasketaan jokaisen sopimuksen osalta erikseen.

Myös kuolinpesän sopimuksille maksetaan takautuva sähköhyvitys, vastaavasti kuten kuluttaja-asiakkaille, mikäli hyvityksen edellytykset täyttyvät.

Voimassaolevien sopimusten osalta hyvitys huomioidaan suoraan kuolinpesän sähkölaskulla kahdessa erässä. Ensimäinen hyvityserä maksetaan huhtikuussa erääntyvällä sähkölaskulla ja toinen erä vastaavasti seuraavalla laskulla, joka erääntyy toukokuussa.

Mikäli sopimus on päättynyt, maksetaan hyvitys suoraan kuolinpesän valtuuttaman kuolinpesän jäsenen tilille. Valtuutettu henkilö voi lähettää meille tilinumeron hyvitystä varten sähköpostitse asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai nettipalvelumme kautta https://asiakas.vihreaenergia.com/.

Hyväksytyllä lailla pyrittiin tukemaan nimeomaan kuluttaja-asiakkaita poikkeuksellisen korkeiden sähkön hintojen aiheuttamassa haastavassa taloudellisessa tilanteessa, sekä tukemaan kuluttajien kykyä maksaa sähköenergialaskut.

Sähkölämmitteisille taloyhtiöille ympäristöministeriö kuitenkin valmistelee erillistä tukea. Tuki olisi samantapainen kuin kuluttaja-asiakkaille hyväksytyssä laissa määritelty kertaluontoinen hyvitys.

Jos sopimuksesi kanssamme on päättynyt, lähetethän meille tilinumerosi hyvityksen maksua varten. Maksamme hyvityksen tilillesi viimeistään eräpäivään mennessä. Voit lähettää tilinumeron seuraavilla tavoilla:

• Sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@vihreaenergia.com

• Tai nettipalvelumme kautta https://asiakas.vihreaenergia.com/. Kirjauduttuasi sisään klikkaa oikeassa yläkulmassa kohdasta 'TILINUMERON ILMOITUS'.

Jos sopimuksesi kanssamme on voimassa ja sait miinusmerkkisen laskun, tarkoittaa tämä sitä, että hyvitys on suurempi kuin sähkölaskusi. Tässä tapauksessa loput hyvityksestä siirretään seuraaville laskuillesi.

Lisäksi lakiesityksen mukaisesti myönnämme asiakkaan pyynnöstä laskuille lisämaksuaikaa.

Lain määrittämä pidempi lisämaksuaika on osa hallituksen esittämää uusinta tukikokonaisuutta, jossa 1.1.2023-30.4.2023 välillä syntyneestä sähkönkulutuksesta liittyville sähkölaskuille tulee asiakkaan pyynnöstä antaa lisämaksuaikaa.

Lisämaksuaika koskee ainoastaan erääntymättömiä laskuja.

Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme maksuaikoihin liittyvissä asioissa joko sähköpostitse asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai puhelimitse 029 1800088 (MPM/PVM) arkisin 08.00-16.00.

Sähkön ALV muutos 2023

Eduskunta on hyväksynyt lakiesityksen, joka määräaikaisesti laskee sähkönmyynnin arvonlisäveroa. Sähkön arvonlisävero on 10% aikavälillä 1.12.2022-30.4.2023.

Huomioimme arvonlisäveron alennuksen kaikkien asiakkaidemme sähkösopimuksilla. Näet muutoksen suoraan laskullasi. Alennus koskee sähkönkäyttöäsi (sähköenergia ja perusmaksu) aikavälillä 1.12.2022-30.4.2023.

Näet muutoksen suoraan laskullasi ensimmäisen kerran tammikuussa 2023, kun laskutamme joulukuun sähkönkulutusta. Huhtikuussa 2023 käyttämäsi sähkön lasku on viimeinen, jolla arvonlisävero on 10 prosenttia. Lasku lähetetään sinulle todennäköisimmin toukokuussa, kun laskutamme huhtikuun kulutusta. Tämän jälkeen laskutuksessa käytetään taas normaalia 24 prosentin arvonlisäveroa. Sinun ei tarvitse olla muutoksesta yhteydessä asiakaspalveluumme, muutos tehdään kaikille asiakkaille automaattisesti.

Sopimuksen irtisanominen

Jos et ole poismuuttamassa nykyisestä kohteesta vaan vaihtamassa sähkönmyyjää ja sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, niin riittää kun teet sopimuksen uuden myyjän kanssa. He hoitavat sopimuksen irtisanomisen puolestasi. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Tämä on yleinen käytäntö sähkönmyyjän vaihdoissa. Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille irtisanomisestasi. Jos haluat vastatarjouksen niin mielellämme teemme sen sinulle.

Jos olet poismuuttamassa nykyisestä kohteesta niin ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta "ota yhteyttä") seuraavat tiedot:

  1. Haluatko solmia sopimuksen kanssamme myös uuteen paikkaan?
  2. Viimeinen sähkönkäyttöpäivä vanhassa osoitteessa
  3. Muuttopäivämäärä uuteen osoitteeseen
  4. Uusi osoite jonka ilmoitamme siirtoverkolle.

Määräaikainen sopimus sitoo sekä asiakasta, että myyjää ja on voimassa sopimukselle ilmoitetuilla hinnoilla sovitun määräajan. Näin ollen, jos sopimus irtisanotaan ennen määräajan umpeutumista, on kyseessä sopimusrikkomus ja sopimuksen irtisanomista seuraa sopimussakko. Sopimussakosta huolimatta sinulla säilyy oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus, mutta tällöin kannattaa varautua maksamaan sopimussakko. Yli kahden vuoden määräaikaisten sopimusten kohdalla sinulla on oikeus irtisanoa sähkösopimus kahden vuoden sopimusajan jälkeen.

Määräaikaisen sopimuksen jatkaminen perään uudella määräaikaisella sopimuksella ei ole sallittua ilman sinun suostumustasi, vaan sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevalla tuotteella, kulloinkin voimassa olevin ehdoin, jotka Vihreä Älyenergia ilmoittaa sinulle kuukautta ennen määräajan päättymistä. Voit jatkaa myös sopimusta uudella määräaikaisella sopimuksella tai muulla valitsemallasi tuotteella.

1.1.2023 jälkeen alkaneilla Vihreä Älyenergian määräaikaisilla sopimuksilla sopimussakko määräytyy seuraavasti:

Mikäli asiakas purkaa määräaikaisen sopimuksen kesken sopimuskauden muista syistä kuin SME2014 kohdissa 10.2.1–10.2.5 on säädetty, on Vihreä Älyenergia Oy:llä oikeus periä asiakkaalta sopimussakko, joka on 90% jäljellä olevan sopimuskauden arvioidusta kokonaiskulutuksesta, kuitenkin aina vähintään 100 euroa (sis. alv 24%). Muuton yhteydessä sopimus irtisanoutuu veloituksetta.

Sopimuksen peruminen

Jos sopimuksen tekopäivästä on 14 päivää tai alle, niin tee perumisilmoitus meille sähköpostitse tai puhelimitse. Jos sopimuksen tekopäivästä on yli 14 päivää, niin tee uusi sopimus toisen myyjän kanssa joka hoitaa irtisanomisen puolestasi.

Jos sopimus on tehty puhelimitse, postitse tai tietoverkon välityksellä, kuluttajalla on oikeus peruuttaa sähkösopimus 14 päivän kuluessa sopimuksen solmimisesta syytä ilmoittamatta. Peruutusaika katsotaan alkaneeksi ajankohdasta, jolloin Vihreä Älyenergia Oy on vastaanottanut tiedon sopimuksen tekemisestä joko puhelimitse, postitse tai tietoverkon välityksellä.

Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa sen tekemisestä syytä ilmoittamatta.

Muutto

Jos kohteessa on sähköt päällä, saatte sopimuksen alkamaan puhelimitse jopa samana arkipäivänä. Nettipalvelun kautta sopimuksen saa alkamaan kolmen päivän päästä. Jos kohteessa ei ole sähköjä päällä, suosittelemme soittamaan meille.

Sinun ei välttämättä tarvitse olla heihin yhteydessä. Me ilmoitamme jakeluverkonhaltijalle tarvittavat tiedot ja he tekevät verkkopalvelusopimuksen.

Mikäli olet tehnyt kiinteistökaupan, sinun pitäisi ilmoittaa alueen jakeluverkonhaltijalle sähköliittymän siirtymisestä nimiisi.

Emme irtisano vanhan osoitteen sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimusta. Ilmoitathan poismuutostasi nykyiselle myyjällesi tai verkkoyhtiöllesi.

Vaihtaessasi sähkönmyyjää samassa osoitteessa, nykyisen myyjän sopimuksesi päättyy automaattisesti edeltävään päivään siitä, kun meidän sopimuksemme alkaa.

Ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta "ota yhteyttä") seuraavat tiedot:

  • Poismuuton päivämäärä vanhasta osoitteesta
  • Muuttopäivämäärä uuteen osoitteeseen
  • Uusi osoite

Ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta "ota yhteyttä") seuraavat tiedot:

  • Poismuuton päivämäärä
  • Loppulaskun lähetysosoite

Osoite tarvitaan, jotta postiosoitetiedot pysyvät sopimuksella ajantasalla. Tieto uudesta postiosoitteesta välittyy suoraan myös siirtoverkkoyhtiölle kun sopimus päätetään.

Alueen jakeluverkonhaltija huolehtii sähköjen kytkennästä. Yleensä sähköjen kytkentä tehdään etänä.

Etäkytkentä saattaa joskus epäonnistua, joten soittakaa alueen jakeluverkonhaltijan asiakaspalveluun.

Sähkönmyyjän vaihto

Myyjänvaihto tilanteissa sopimus voi alkaa aikaisintaan +15 päivän päästä.

Jos sinulla on voimassa oleva määräaikainen sopimus, alkaa meidän sopimuksemme aikaisintaan edellisen sopimuksen päättymistä seuraavana päivänä. Jos sopimuksemme ei pääse alkamaan heti seuraavasta päivästä, sopimuksesi jatkuu toistaiseksi voimassaolevana kunnes meidän sopimuksemme alkaa. Sähköntoimitus ei välissä katkea.

Puhelinsovellus

Itse kehittämämme algoritmi pyrkii tunnistamaan isomman kulutuksen laitteet kulutustiedoista.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja kerro toisen henkilönnimi joka haluaa käyttää sovellusta. Teemme sen jälkeen tarvittavan linkityksen.

Tuotteet

Ilmoita asiakaspalveluumme tuotteen nimi, mihin haluat vaihtaa (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta "ota yhteyttä").

Vaihto onnistuu mihin tahansa normaalihintaiseen tuotteeseen.

1) Nordpoolin sivuilla ilmoitetut hinnat ovat ilmoitettu ilman ALV24%. Meidän laskuttamamme hinta sisältää ALV24%

2) Pörssisähkön keskihinta olettaa että jokaiselle tunnille on sama kulutus. Käytännössä kulutus on kuitenkin eri jokaiselle tunnille. Kun otetaan kohteen kulutus huomioon niin keskihintakin eroaa pörssisähkön keskihinnasta. Laskulla näkyvän keskihinnan laskemiseen käytetyt tiedot löytyvät portaalistamme löytyvästä laskelmasta; LASKUT > Tuntikausikulutukset. Huom! laskelmassa ilmoitetut hinnat ovat ilman ALV24%.

Voit vaikuttaa itse maksamaasi keskihintaan ajoittamalla kulutuksen niille tunneille jolloin sähkökin on halvempaa.

Appiksemme avulla voit seurata kohteen kulutusta ja optimoida kulutusta halvemmille tunneille. https://vihreaenergia.com/appis

Tuotteen hinta löytyy laskusta tai 'tuotteet' sivultamme

Laskutus

Muistele oletko tilannut e-laskutuksen pankistasi. Jos olet tilannut, niin tarkista pankin palvelusta löytyykö lasku e-laskuna.

Muussa tapauksessa todennäköisesti olemme lähettäneet sähköpostiin laskun. Tarkista onko lasku mennyt roskaposti kansioon. Alla ohjeet Gmail, Outlook ja Hotmail tapauksiin. Lasku saattaa löytyä myös, jos etsit hakusanalla "Vihreän Älyenergian sähkölasku".

Gmail

Gmail poistaa yli 30 päivää vanhat sähköpostit pysyvästi roskapostikansiosta, jonka jälkeen sähköpostia ei enää löydy. Jos sähkölasku löytyy roskapostikansiosta, niin klikkaa 'Ei roskaposti' kohtaa. Tämän jälkeen gmail ei enää käsittele sähkölaskua roskapostina.

Hotmail ja Outlook

Hotmail/Outlook siirtää yli 10 päivää vanhat viestit roskapostista roskakori/poistetut kansioon, josta ne poistetaan 30 päivän jälkeen pysyvästi. Jos sähkölasku löytyy roskapostikansiosta, niin klikkaa 'Ei roskapostia' kohtaa. Tämän jälkeen outlook/hotmail ei enää käsittele sähkölaskua roskapostina.



Sergel on perintätoimisto. Sähkölaskun maksu on myöhästynyt niin paljon, että olemme tehneet laskun osalta perintätoimeksiannon heille.

Joo kyllä onnistuu. Ilmoita asiakaspalveluumme (029 1800088, asiakaspalvelu@vihreaenergia.com tai portaalin kautta "ota yhteyttä") mille päivälle haluat siirtää eräpäivän.

Lähetämme laskun vasta, kun sopimuksesi saldo ylittää 10€. Jos kulutuksesi on pientä, niin saattaa mennä muutama kuukausi ennen kuin saat ensimmäisen laskun.

Muut

Uusi asiakas on henkilö jolla ei ole ollut 1 vuoteen sopimusta Vihreä Älyenergian kanssa.

Todistamme sähkön alkuperän alkuperätodistuksilla. Käytämme sähkönä pohjoismaista tuuli- ja ydinvoimaa.

Noudatamme Energiateollisuus ry:n suosittelemia yleisiä sähkönmyyntiehtoja.

Kyllä, ostamme aurinkopaneeliesi tuottaman ylijäämäsähkön kun alla listatut ehdot täyttyvät:

• Olet saanut siirtoverkkoyhtiöltäsi käyttöönottoluvan ja tuotannon käyttöpaikkatunnuksen

• Sinulla on voimassa oleva sähkönmyyntisopimus kanssamme

• Pientuotantolaitteistosi koko on enintään 100 kW

Emme ota välityspalkkiota ylijäämän ostosta, eikä sopimuksessa ole perusmaksua tai erillistä toimitusmaksua.

Maksamme sähköstä saman hinnan kuin Nord Pool Spot (pohjoismaisen sähköpörssin) Suomen hinta-alueen tuntikohtainen hinta (ALV 0%).

Huomioithan, että aurinkosähkön ostosopimus voi alkaa vasta, kun siirtoverkkoyhtiö on perustanut tuotannon kohteellesi käyttöpaikan ja käyttöpaikkanumero on tiedossamme.

Ostosopimuksemme korvaus on pohjoismaisen sähköpörssin (Nord Pool Spot) ilmoittama Suomen hinta-alueen tuntikohtainen hinta, jolloin tälläisen harvinaisen tilanteen sattuessa, jossa tuntikohtainen spot-hinta on negatiivinen, joutuu ylijäämäsähkön syöttämisestä verkkoon maksamaan spot-hinnan mukaisesti.

Tällaisten hetkien vaikutus on kuitenkin hyvin marginaalinen ja tuntitasolla pientuottajana et todennäköisesti kuitenkaan joudu nettomaksajaksi, mikäli samaan aikaan kohteessasi on sähkön kulutusta, joka katetaan aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.

Aurinkopaneelien sähköntuotantoa ei siis kannata tälläisessä tilanteessa katkaista, sillä kokonaistuotannon kannalta tälläinen harvinainen tilanne on lyhytkestoinen ja hyöty on hyvin vähäinen, sillä koti kuitenkin kuluttaa sähköä jonkin verran koko ajan. Jos aurinkopaneelit eivät tänä aikana tuota sähköä laitteiston sulkemisen vuoksi, tulee kulutetusta sähköstä maksettavaksi energian lisäksi siirtomaksu sekä sähkövero.

Datahub on Suomen kaikkia sähkömarkkinoiden osapuolia koskeva lakisääteinen keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, joka otettiin käyttöön 21.2.2022. Datahubiin tallennetaan sähkömarkkinalain mukaisesti tiedot kaikista sähköasiakkaista ja sähkösopimuksista valtakunnallisesti. Datahubia hallinnoi Fingrid Datahub Oy, joka on kantaverkkoyhtiö Fingridin tytäryhtiö.

Datahubiin tallennetaan sähkömarkkinalain mukaisesti sähkönkäyttöpaikkojen kannalta olennaiset tiedot, kuten asiakastiedot ja kulutustiedot. Järjestelmä nopeuttaa tiedonvaihtoa eri sidosryhmien välillä varmistamalla, että tiedot ovat tasapuolisia ja ajantasaisia kaikille niihin oikeutetuille. Tieto kuitenkin liikkuu ainoastaan tietoon oikeutettujen osapuolten välillä.

Järjestelmä yhtenäistää toimialan käyttämät asiakas-, sopimus- ja mittaritiedot, sekä keskeisten asiakastapahtumien prosessit ja aikataulut. Esimerkiksi muuttaessasi tai vaihtaessasi sähköntoimittajaa kaikki tiedot keskitetään yhteen paikkaan, mikä nopeuttaa sähkösopimusten validointia.

Datahubin käyttöönoton myötä siirryttiin käyttämään uudenmallisia käyttöpaikkatunnuksia. GSRN-tunnus korvasi vanhat käyttöpaikkatunnukset 21.2.2022 alkaen. Muutoksen yhteydessä jokainen sähkönkäyttöpaikka Suomessa sai yksilöllisen 18 merkin mittaisen GSRN-tunnisteen (Global Service Relation Number). GSRN-tunnus muodostuu kolmesta osasta; yritystunnisteesta, yksilöllisestä tunnuksesta ja tarkastusnumerosta. Tunnus siis yksilöi sähkönkäyttöpaikkasi.